Zanim opowiemy o stacjach przesiadkowych i trajektoriach lotu na Marsa, musimy poznać kluczowego bohatera naszej opowieści. Hermes nie jest ani rakietą, ani kapsułą, ani stacją kosmiczną. To wehikuł nowego rodzaju: statek międzyplanetarny, który nie startuje i nie ląduje. Krąży po eliptycznej orbicie Mars–Ziemia jak wahadło czasu.
Hermes nie przynależy do żadnej z planet. Jest mostem, który nigdy nie styka się z brzegiem.
Statek, który nie zwalnia
Hermes porusza się ruchem jednostajnym, korzystając z napędu jonowego zasilanego reaktorem jądrowym. Nie potrzebuje ogromnego ciągu, bo nie musi walczyć z ciążeniem ani atmosferą. Cały impuls nadawany jest na starcie misji przez moduł pędny, najprawdopodobniej z silnikami chemicznymi na paliwo stałe, który jest odrzucany po rozpędzeniu statku na eliptyczną trajektorię. Napęd jonowy wystarcza do korekt i synchronizacji, a sam Hermes może funkcjonować przez dekady bez tankowania.
Budowa Hermesa
Hermes posiada dwa główne systemy napędowe:
- Napęd początkowy – moduł jednorazowego użytku, najprawdopodobniej chemiczny (paliwo stałe lub hybrydowe), który nadaje Hermesowi odpowiedni wektor prędkości i pozwala wejść na trajektorię międzyplanetarną.
- Napęd marszowy – silniki jonowe zasilane energią z reaktora jądrowego. Pozwalają na korekty trajektorii, synchronizację i kontrolę położenia.
Hermes to nie jeden pojazd, ale cała ekosystemowa jednostka międzyplanetarna, oparta na modularności:
- Załoga podstawowa: 8 osób – każda specjalizuje się w dwóch dziedzinach, orientując w trzech kolejnych.
- Moduł załogowy: dla 16 osób (dwóch załóg), awaryjnie do 24.
- Stanowiska przeciążeniowe: 10 stałych, 4 rekreacyjne, 10 składanych. Służą do zabezpieczenia załogi w sytuacjach manewrowych i awaryjnych – podczas korekt kursu, automatycznych hamowań, czy dokowania jednostek zewnętrznych. W tych momentach załoga przebywa w lekkich skafandrach ciśnieniowych i przypięta do foteli – po miesiącach spędzonych w mikrograwitacji nawet niewielkie przeciążenia mogą być niebezpieczne.
- Wirówka terapeutyczna / wielofunkcyjna: kompaktowy moduł dla dwóch osób, pozwalający na uzyskanie ograniczonego przyspieszenia odśrodkowego (do ok. 0.2g). Moduł podstawowy może być łączony z wymiennymi kapsułami funkcyjnymi: medyczną (rehabilitacja, regeneracja kości, wsparcie fizjologii), sanitarną (prysznic, toaleta, higiena osobista) oraz gastronomiczną (spożywanie posiłków z naczyń, wspólne rytuały jedzenia). W warunkach długotrwałej mikrograwitacji pełni również funkcję psychologiczną – daje kontakt z podłogą, oporem, kierunkiem. Dostęp do wirówki z modułem sanitarnym przysługuje członkom załogi bezpośrednio po zakończeniu wachty (zwykle dwie osoby), w celu regeneracji i przejścia do fazy wypoczynku.
MZN-5 – Moduł Zapasów Nienaruszalnych
Na pokładzie Hermesa znajduje się MZN-5 – niezależny moduł awaryjny zawierający m.in.:
- żywność wysokoenergetyczną, wodę i tlen,
- system podtrzymywania życia na 3 tygodnie dla 24 osób,
- kompatybilność z habitatami planetarnymi,
- możliwość użycia jako kapsuła wsparcia.
Ciekły lit jako krew statku
Hermes wykorzystuje ciekły lit jako chłodziwo i ekran radiacyjny.
Hermes nie jest kapsułą ratunkową
To nie statek do heroicznych misji, tylko laboratorium, habitat i okręt. Zamiast spacerów kosmicznych – systemy zrobotyzowane, drony inspekcyjne, ramię Magister.
Modułowość i przemysł orbitalny Hermesa
Hermes nie będzie naprawiany – będzie wymieniany. To oznacza rozwój przemysłu orbitalnego:
- Fabryka orbitalna lub księżycowa – produkcja Hermesów i modułów.
- Warsztat recyklingowy – regeneracja i składowanie.
- Port montażowy – miejsce narodzin i przeglądów generalnych.
Księżyc to idealne miejsce do budowy pierwszej fabryki. Współczesny program Artemis może dostarczyć danych niezbędnych do realizacji tej wizji.
Przypisy
- Inspiracja ideą orbitalnych wahadeł lub pętli transferowych, np. mars-cyclerów.
- Realistyczne koncepcje NASA i ESA dla dalekich misji bez konieczności tankowania.
- Paliwo stałe pozwala na uproszczenie konstrukcji i niezawodny impuls startowy.
- Technologie rozwijane w ramach programu SNAP-10A, Project Prometheus.
- Model oparty na koncepcjach redundancji i krzyżowego szkolenia astronautów ISS.
- Zgodność z systemami S3/SN zakłada istnienie unifikowanych interfejsów habitatowych.
- Ciekły lit ma bardzo dobre właściwości chłodzące i ekranujące – badania w reaktorach ITER i fuzji jądrowej.
- „Ramię Magister” jako humorystyczne nawiązanie do systemów Canadarm i droidów.
- Modularna logika konserwacji stosowana np. w lotnictwie wojskowym i przemyśle.
- Konwergencja programów ISRU, Lunar Gateway i Artemis; potencjał zasobowy regolitu księżycowego.
- Mars Cycler – Aldrin Cycler Concept Study
- NASA Design Reference Mission (DRM) – NASA DRM 5 Summary Report (PDF)
- Project Prometheus – NASA Factsheet – Prometheus
- NIAC – NIAC Projects Archive
- ESA Aurora Programme – ESA Aurora Overview
FAQ – Najczęściej zadawane pytania
Czy Hermes to prawdziwy projekt NASA?
Hermes to koncepcja oparta na realnych badaniach NASA nad tzw. Mars Cycler i statkami transferowymi. Nie istnieje jeszcze fizycznie, ale jego elementy są zgodne z analizami w dokumentach DRM, Prometheus i NIAC.
Czy Hermes ląduje na Marsie?
Nie. Hermes nie ląduje ani na Marsie, ani na Ziemi. Porusza się po stałej trajektorii międzyplanetarnej i służy jako habitat, laboratorium i łącznik. Załogi dokują do niego z użyciem stacji przesiadkowych (S3).
Jak napędzany jest Hermes?
Hermes korzysta z dwóch rodzajów napędu: chemicznego modułu początkowego (odrzucanego po starcie) oraz napędu jonowego zasilanego reaktorem jądrowym, który zapewnia korekty trajektorii i stabilizację.
Jak często Hermes przelatuje obok Ziemi?
Hermes porusza się po eliptycznej orbicie Mars–Ziemia, która ma okres około 26 miesięcy. Przelot w pobliżu Ziemi i Marsa następuje raz na taki właśnie cykl, co umożliwia rotację załóg i zaopatrzenia.
Czy Hermes będzie mieć sztuczną grawitację?
Nie. Hermes nie posiada sekcji wirujących. Załogi działają w warunkach mikrograwitacji, korzystając ze stacji przesiadkowych (S3), które zapewniają okresową rekonwalescencję grawitacyjną. W ograniczonym zakresie wykorzystywana jest wirówka terapeutyczna.
Co się stanie, jeśli Hermes zostanie uszkodzony poza zakresem S3?
Hermes posiada systemy awaryjne, w tym MZN-5, pozwalające załodze przetrwać do czasu przechwycenia przez inny statek lub dotarcia do punktu przesiadkowego. Jednak poza zasięgiem S3 Hermes nie może zostać serwisowany – jego architektura opiera się na modularnej wymianie, a nie naprawie w locie.
Czy Hermes może być naprawiany?
Nie przewiduje się napraw w klasycznym sensie. Hermes jest modularny – uszkodzone sekcje są wymieniane, nie naprawiane. To podejście wymaga istnienia przemysłu orbitalnego.
Co to jest MZN-5?
MZN-5 to Moduł Zapasów Nienaruszalnych – niezależna kapsuła awaryjna zawierająca zapasy na 3 tygodnie i możliwość współpracy z systemami planetarnymi. Może być użyta jako autonomiczny moduł ratunkowy.
Dlaczego użyto ciekłego litu?
Ciekły lit pełni funkcję chłodziwa i osłony radiacyjnej. Ma doskonałe właściwości termiczne i był badany w kontekście reaktorów jądrowych i systemów ITER. To „krew obiegu chłodzącego” Hermesa.
Czy Hermes jest statkiem ratunkowym?
Nie. Hermes to okręt transferowy i habitat, a nie kapsuła ewakuacyjna. Do zadań serwisowych służą drony, ramiona zrobotyzowane i systemy automatyczne.