Odyseja Marsjańska, część 1 : HERMES - Statek, który nie ląduje

Hermesa nie złapiesz na lądowisku – bo nigdy nie ląduje. To orbitalny samotnik, który krąży między Ziemią a Marsem jak list bez adresu zwrotnego. W tym wpisie poznasz statek, który nie czeka, nie zawraca i nie robi spacerów kosmicznych – bo ma ramię Magister od brudnej roboty.

Odyseja Marsjańska, część 1 : HERMES - Statek, który nie ląduje

Zanim opowiemy o stacjach przesiadkowych i trajektoriach lotu na Marsa, musimy poznać kluczowego bohatera naszej opowieści. Hermes nie jest ani rakietą, ani kapsułą, ani stacją kosmiczną. To wehikuł nowego rodzaju: statek międzyplanetarny, który nie startuje i nie ląduje. Krąży po eliptycznej orbicie Mars–Ziemia jak wahadło czasu.

Hermes nie przynależy do żadnej z planet. Jest mostem, który nigdy nie styka się z brzegiem.

Statek, który nie zwalnia

Hermes porusza się ruchem jednostajnym, korzystając z napędu jonowego zasilanego reaktorem jądrowym. Nie potrzebuje ogromnego ciągu, bo nie musi walczyć z ciążeniem ani atmosferą. Cały impuls nadawany jest na starcie misji przez moduł pędny, najprawdopodobniej z silnikami chemicznymi na paliwo stałe, który jest odrzucany po rozpędzeniu statku na eliptyczną trajektorię. Napęd jonowy wystarcza do korekt i synchronizacji, a sam Hermes może funkcjonować przez dekady bez tankowania.

Budowa Hermesa

Hermes posiada dwa główne systemy napędowe:

  • Napęd początkowy – moduł jednorazowego użytku, najprawdopodobniej chemiczny (paliwo stałe lub hybrydowe), który nadaje Hermesowi odpowiedni wektor prędkości i pozwala wejść na trajektorię międzyplanetarną.
  • Napęd marszowy – silniki jonowe zasilane energią z reaktora jądrowego. Pozwalają na korekty trajektorii, synchronizację i kontrolę położenia.

Hermes to nie jeden pojazd, ale cała ekosystemowa jednostka międzyplanetarna, oparta na modularności:

  • Załoga podstawowa: 8 osób – każda specjalizuje się w dwóch dziedzinach, orientując w trzech kolejnych.
  • Moduł załogowy: dla 16 osób (dwóch załóg), awaryjnie do 24.
  • Stanowiska przeciążeniowe: 10 stałych, 4 rekreacyjne, 10 składanych. Służą do zabezpieczenia załogi w sytuacjach manewrowych i awaryjnych – podczas korekt kursu, automatycznych hamowań, czy dokowania jednostek zewnętrznych. W tych momentach załoga przebywa w lekkich skafandrach ciśnieniowych i przypięta do foteli – po miesiącach spędzonych w mikrograwitacji nawet niewielkie przeciążenia mogą być niebezpieczne.
  • Wirówka terapeutyczna / wielofunkcyjna: kompaktowy moduł dla dwóch osób, pozwalający na uzyskanie ograniczonego przyspieszenia odśrodkowego (do ok. 0.2g). Moduł podstawowy może być łączony z wymiennymi kapsułami funkcyjnymi: medyczną (rehabilitacja, regeneracja kości, wsparcie fizjologii), sanitarną (prysznic, toaleta, higiena osobista) oraz gastronomiczną (spożywanie posiłków z naczyń, wspólne rytuały jedzenia). W warunkach długotrwałej mikrograwitacji pełni również funkcję psychologiczną – daje kontakt z podłogą, oporem, kierunkiem. Dostęp do wirówki z modułem sanitarnym przysługuje członkom załogi bezpośrednio po zakończeniu wachty (zwykle dwie osoby), w celu regeneracji i przejścia do fazy wypoczynku.

MZN-5 – Moduł Zapasów Nienaruszalnych

Na pokładzie Hermesa znajduje się MZN-5 – niezależny moduł awaryjny zawierający m.in.:

  • żywność wysokoenergetyczną, wodę i tlen,
  • system podtrzymywania życia na 3 tygodnie dla 24 osób,
  • kompatybilność z habitatami planetarnymi,
  • możliwość użycia jako kapsuła wsparcia.

Ciekły lit jako krew statku

Hermes wykorzystuje ciekły lit jako chłodziwo i ekran radiacyjny.

Hermes nie jest kapsułą ratunkową

To nie statek do heroicznych misji, tylko laboratorium, habitat i okręt. Zamiast spacerów kosmicznych – systemy zrobotyzowane, drony inspekcyjne, ramię Magister.

Modułowość i przemysł orbitalny Hermesa

Hermes nie będzie naprawiany – będzie wymieniany. To oznacza rozwój przemysłu orbitalnego:

  • Fabryka orbitalna lub księżycowa – produkcja Hermesów i modułów.
  • Warsztat recyklingowy – regeneracja i składowanie.
  • Port montażowy – miejsce narodzin i przeglądów generalnych.

Księżyc to idealne miejsce do budowy pierwszej fabryki. Współczesny program Artemis może dostarczyć danych niezbędnych do realizacji tej wizji.


Przypisy

  1. Inspiracja ideą orbitalnych wahadeł lub pętli transferowych, np. mars-cyclerów.
  2. Realistyczne koncepcje NASA i ESA dla dalekich misji bez konieczności tankowania.
  3. Paliwo stałe pozwala na uproszczenie konstrukcji i niezawodny impuls startowy.
  4. Technologie rozwijane w ramach programu SNAP-10A, Project Prometheus.
  5. Model oparty na koncepcjach redundancji i krzyżowego szkolenia astronautów ISS.
  6. Zgodność z systemami S3/SN zakłada istnienie unifikowanych interfejsów habitatowych.
  7. Ciekły lit ma bardzo dobre właściwości chłodzące i ekranujące – badania w reaktorach ITER i fuzji jądrowej.
  8. „Ramię Magister” jako humorystyczne nawiązanie do systemów Canadarm i droidów.
  9. Modularna logika konserwacji stosowana np. w lotnictwie wojskowym i przemyśle.
  10. Konwergencja programów ISRU, Lunar Gateway i Artemis; potencjał zasobowy regolitu księżycowego.
  11. Mars CyclerAldrin Cycler Concept Study
  12. NASA Design Reference Mission (DRM)NASA DRM 5 Summary Report (PDF)
  13. Project PrometheusNASA Factsheet – Prometheus
  14. NIACNIAC Projects Archive
  15. ESA Aurora ProgrammeESA Aurora Overview

FAQ – Najczęściej zadawane pytania

Czy Hermes to prawdziwy projekt NASA?

Hermes to koncepcja oparta na realnych badaniach NASA nad tzw. Mars Cycler i statkami transferowymi. Nie istnieje jeszcze fizycznie, ale jego elementy są zgodne z analizami w dokumentach DRM, Prometheus i NIAC.

Czy Hermes ląduje na Marsie?

Nie. Hermes nie ląduje ani na Marsie, ani na Ziemi. Porusza się po stałej trajektorii międzyplanetarnej i służy jako habitat, laboratorium i łącznik. Załogi dokują do niego z użyciem stacji przesiadkowych (S3).

Jak napędzany jest Hermes?

Hermes korzysta z dwóch rodzajów napędu: chemicznego modułu początkowego (odrzucanego po starcie) oraz napędu jonowego zasilanego reaktorem jądrowym, który zapewnia korekty trajektorii i stabilizację.

Jak często Hermes przelatuje obok Ziemi?

Hermes porusza się po eliptycznej orbicie Mars–Ziemia, która ma okres około 26 miesięcy. Przelot w pobliżu Ziemi i Marsa następuje raz na taki właśnie cykl, co umożliwia rotację załóg i zaopatrzenia.

Czy Hermes będzie mieć sztuczną grawitację?

Nie. Hermes nie posiada sekcji wirujących. Załogi działają w warunkach mikrograwitacji, korzystając ze stacji przesiadkowych (S3), które zapewniają okresową rekonwalescencję grawitacyjną. W ograniczonym zakresie wykorzystywana jest wirówka terapeutyczna.

Co się stanie, jeśli Hermes zostanie uszkodzony poza zakresem S3?

Hermes posiada systemy awaryjne, w tym MZN-5, pozwalające załodze przetrwać do czasu przechwycenia przez inny statek lub dotarcia do punktu przesiadkowego. Jednak poza zasięgiem S3 Hermes nie może zostać serwisowany – jego architektura opiera się na modularnej wymianie, a nie naprawie w locie.

Czy Hermes może być naprawiany?

Nie przewiduje się napraw w klasycznym sensie. Hermes jest modularny – uszkodzone sekcje są wymieniane, nie naprawiane. To podejście wymaga istnienia przemysłu orbitalnego.

Co to jest MZN-5?

MZN-5 to Moduł Zapasów Nienaruszalnych – niezależna kapsuła awaryjna zawierająca zapasy na 3 tygodnie i możliwość współpracy z systemami planetarnymi. Może być użyta jako autonomiczny moduł ratunkowy.

Dlaczego użyto ciekłego litu?

Ciekły lit pełni funkcję chłodziwa i osłony radiacyjnej. Ma doskonałe właściwości termiczne i był badany w kontekście reaktorów jądrowych i systemów ITER. To „krew obiegu chłodzącego” Hermesa.

Czy Hermes jest statkiem ratunkowym?

Nie. Hermes to okręt transferowy i habitat, a nie kapsuła ewakuacyjna. Do zadań serwisowych służą drony, ramiona zrobotyzowane i systemy automatyczne.